Egzamin praktyczny – jak to wygląda?

Każdy z nas u progu pełnoletniości oprócz zdawania matury często mierzy się też z egzaminem na prawo jazdy. Warto zapoznać się z tym, jak taki egzamin wygląda i czego może się na nim spodziewać. W tej części zajmiemy się praktycznym egzaminem.

Badanie znamion Warszawa
http://evimed.com.pl/
Zespół najlepszych lekarzy specjalistów.
Przebadaj swoje znamiona.

Przede wszystkim egzamin praktyczny zdaje się w pojeździe należącym do WORD’u, który od zwykłego samochodu różni się tym, że jest specjalnie oznakowany – oprócz litery L na dachu, pojazd egzaminowany ma również napis „EGZAMIN” na swoich bokach na karoserii. Oprócz tego pojazd ten wyposażony jest w specjalny pedał hamulca dla egzaminatora oraz kamerę, która rejestruje przebieg egzaminu. To właśnie ten zarejestrowany materiał jest później podstawą wszelkich roszczeń wobec WORD w przypadku niezgodnego z przepisami przeprowadzenia egzaminu.

Egzamin praktyczny składa się z dwóch części:

CZĘŚĆ I – jest przeprowadzana na placu manewrowym i obejmuje sprawdzenie umiejętności wykonywania podstawowych manewrów i poruszania się pojazdem.

Egzamin rozpoczyna się od sprawdzenia naszej tożsamości (ważne, aby mieć ze sobą dokument potwierdzający tożsamość, inaczej nie zostaniemy dopuszczeni do egzaminu), następnie sprawdzany jest stan techniczny samochodu. Musimy pokazać wylosowane dla nas światło przez system oraz wylosowany dla nas poziom jednego z płynów lub działanie klaksonu. Po pozytywnej odpowiedzi na zadane pytania, przychodzi czas na właściwy egzamin. Rozpoczyna się on od manewrów na łuku. Najpierw należy odpowiednio przygotować się do jazdy, czyli ustawić fotel, lusterka oraz zapiąć pasy. Nie wolno też zapomnieć o włączeniu świateł dziennych. Następne ważnym jest, aby płynnie ruszyć oraz wykonać poprawnie zarówno wjazd w łuk jak i manewr cofania –  nie wolno najechać na żadną z linii, jak też strącić któregokolwiek z pachołków. Później wykonuje się ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. Podczas wykonywania tego manewru silnik nie może nam zgasnąć, ważnym jest również zaciągnięcie hamulca ręcznego, ponieważ nie wolno cofnąć się dalej niż na 20cm.

CZĘŚĆ II – jest przeprowadzana na drogach publicznych i sprawdza umiejętności bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym. To jest docelowa część egzaminu, ponieważ kluczowe umiejętności są sprawdzane w otoczeniu, w jakim będziemy jeździć na co dzień po pozytywnym zakończeniu egzaminu. Bardzo ważnym jest, aby pamiętać, że podczas wyjazdu z WORD’u wyjeżdżamy z drogi podporządkowanej, zatem bezwzględnie musimy przepuścić wszystkich uczestników ruchu i dopiero samemu włączyć się do ruchu. Wśród sprawdzanych umiejętności, oprócz uważności na drodze, przepuszczania pieszych na pasach, parkowania czy zawracania, będzie też znajomość takich przepisów jak warunkowa strzałka skrętu, czy znak STOP, które wymagają dużo uwagi i skupienia podczas jazdy, aby nie skończyły się dla nas oblaniem egzaminu. Warto też zachować szczególną uwagę na rondach, ponieważ czasem zdarza się nie zdać egzaminu nawet nie z własnej winy, ale dlatego że inny uczestnik ruchu postępuje niezgodnie z przepisami, a skrupia się to na nas.  Stąd szczególna uwaga może nas ustrzec przed zachowaniami tego typu. Podczas egzaminu sprawdzana jest również nasza umiejętność ekonomicznej jazdy – najłatwiej objawić to podczas dojeżdżania do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, gdy widzimy, że i tak będziemy mieć czerwone, ponieważ możemy na spokojnie pohamowywać i zmieniać biegi na coraz niższe.

Tak wygląda w skrócie egzamin praktyczny na prawo jazdy. Powodzenia i szerokości!

Podobne wpisy